فهرست مطالب

فصلنامه اثر
پیاپی 89 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فریماه هوشیار*، داریوش حیدری، سعید همت زاده صفحات 130-155

    معماری ایرانی آکنده از نوآوری ها و ابتکارهایی است که به مرور زمان تکامل بیشتری یافته و موفق به برپایی بناهایی پایدار و برخوردار از منطق ایستایی و تعادل نیروها شده است. استفاده از مصالح بومی در کنار به کار بردن روش ها و تکنیک های سازه ای متنوع، راه را برای معماران ایرانی جهت خلق فضاهای بی نظیر و پایا هموار کرده است. یکی از مهم ترین وظایف معماران و مرمتگران، بازخوانی و تحلیل این روش هاست؛ چراکه بی شک، برای وارد شدن به مقوله شناخت، حفاظت و مرمت میراث معماری نیاز است تا در ابتدا با رویکرد علمی به این میراث عظیم نگریسته و سپس آنالیز دقیقی از سازه بنا به عمل آید. یکی از این تکنیک ها، سبک سازی است. این مهم با بهره گیری از هندسه، تناسبات، تجربه و درایت معمار حاصل شده است. سبک سازی در بناهای تاریخی به روش های مختلفی اجرا می شده و در کنار کاهش وزن بنا، باعث تعادل در نیروهای وارد بر اجزای باربر به ویژه تاق و تامین پایداری بیشتر بنا می شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش هاست که سبک سازی در بناهای تاریخی چگونه و به چند طریق اجرا می شده، چه نقشی در توازن نیروها در بنا به عهده داشته و چگونه توانسته است باعث افزایش عمر مفید و مقاوم کردن بنا در برابر بلایای طبیعی شود. برای یافتن پاسخ، نوشتار پیش رو با هدف بررسی و شناخت روش مزایای سبک سازی در بناهای سنتی صور گرفته و سپس انواع روش های سبک سازی را از لحاظ شکل و نحوه انتقال نیرو و اثرگذاری بر بنا بررسی کرده است. این الگوها توسط شکل هایی که معرف طرح کلی ساختاری و هندسی آنهاست، همراه با تحلیل و بررسی ارایه شده است. روش پژوهش کیفی مبتنی بر مطالعات توصیفی، تطبیقی، میدانی و تحقیق از استادکاران سنتی بوده که در نهایت با استفاده از مدل سازی توسط نرم افزار اتوکد و تری دی مکس و مقایسه انواع شکل های سبک سازی، سعی در ارایه تیپولوژی سبک سازی در عناصر سازه سنتی کرده است. در انتها، روش های متنوع سبک سازی در ابنیه سنتی مشخص و این موضوع درک شده است که سبک سازی با کاهش وزن سازه و حل مسایل رانشی، سبب پایداری بیشتر بنا می شود. گفتنی است این بررسی شامل گنبد، طاق های گنبدی و سازه های تمام چوب نیست که در اقلیم خزری ایران رایج است.

    کلیدواژگان: سبک سازی، بناهای تاریخی، قید بندی، کنوبندی
  • شاهین گرکانی دشته*، محمد مرتضایی صفحات 156-177

    قراقوروم در طول نیمه اول قرن هفتم ه. ق پایتخت قلمرو خانان مغول محسوب می شد. وسعت این قلمرو علاوه بر منطقه مغولستان، شامل سرزمین های چین، ایران، روسیه و اروپای شرقی بود. در طول سال های فوق، این شهر مقصد بسیاری از صنعتگران، بازرگانان و دانشمندانی بود که از سرتاسر این قلمرو گسترده، جهت خدمت در دربار خان بزرگ به مغولستان رهسپار می شدند. تا سال های اخیر، عمده اطلاعات درباره این پایتخت کهن، منحصر به منابع مکتوبی بود که تاریخ نویسان و سیاحان در تمدن های چین، ایران و اروپا ارایه داده بودند. با گسترش دامنه کاوش های باستان شناسی در طول دو دهه اخیر در این محوطه، بسیاری از زوایای پنهان این استقرارگاه تاریخی، در دسترس قرار گرفت. واکاوی این اطلاعات و تطبیق آنها با اسناد تاریخی، نه تنها می تواند به بسیاری از سوالات درباره سلوک زندگی فرمانروایان مغول در ابتدای دوره حکومتشان پاسخ دهد، بلکه می تواند نشانگر تاثیرات و تاثرات متقابل فرهنگی میان این فرمانروایان کوچ نشین و ملل تابع شهرنشین باشد. این مقاله ضمن بررسی آخرین اطلاعات حاصل از حفاری های باستان شناسی و مطابقت آنها با استنادات تاریخی برجای مانده، ویژگی های عمده اولین پایتخت حکمروایان کوچ رو را تبیین کرده و تاثیراتی را که سلوک کوچ نشینی آنان بر نوع استقرار و طراحی این شهر داشته بررسی کرده است. اطلاعات این مقاله با روش های کتابخانه ای و مقایسه یافته های حاصل گردآوری شده و پژوهش با روش تطبیقی-تحلیلی صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، قراقوروم شهری ازپیش طراحی شده با فرم هندسی مشخص بوده و بیشتر جهت استقرار مردمانی از ملل تابعه، مانند صنعتگران، بازرگانان و دبیران درباری احداث شده است. خانان بزرگ به همراه ارکان دولت مغول، تنها به اقامت دوره ای بسیار کوتاه در حومه شهر اکتفا کرده و به منظور پایبندی به سلوک کوچ نشینی، به صورت دوره ای از استقرارگاهی به اقامتگاه دیگر در حرکت بوده اند.

    کلیدواژگان: قراقوروم، امپراتوری مغول، دولت کوچ نشین، اقامتگاه های فصلی
  • اصغر مولایی*، مهسا صابرمند صفحات 178-205

    بازار، فضایی با الگوی کهن است که در تمدن های گوناگون، به ویژه میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. کاروان سراهای درون شهری، محل مبادلات کالاهای تجاری و نیز مکانی امن برای اقامت مسافران و تجار بوده است. این کاروان سراها، عمدتا در جنب بازار و مرتبط با بازارها بوده اند. حیاط مرکزی در معماری ایرانی الگویی کهن است که در دوره های مختلف و مناطق گوناگون ایران زمین به اشکال متنوع قابل ملاحظه است. این کهن الگو با برخورداری از ویژگی های اصیل و پایه ای، همچون مرکزیت، وحدت و کثرت، فضایی مناسب برای عملکردهای مورد نیاز فراهم می آورده است. چنانچه در گذشته سرای بازار مکانی برای استقرار کاروان های تجاری و عرضه و مبادله کالاها بوده و در دوره معاصر نیز کارکردهای متنوعی را دارد که در ابعاد مختلف نیازمند بازشناسی است؛ بنابراین این پژوهش با هدف بازشناسی سرا به عنوان الگویی اصیل در معماری ایرانی به ویژه در ساختار بازار تاریخی ایرانی است که در مطالعه میدانی بر سراهای بازار تاریخی تبریز متمرکز می شود. پژوهش حاضر کمی-کیفی بوده و با روش پژوهش تحلیلی، اسنادی و استدلال منطقی و نیز شیوه های مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و پیمایش میدانی انجام شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که شاخصه های بنیادی سرای بازار شامل مرکزیت، درون گرایی، انسجام و وحدت، شکل هندسی مربع یا مستطیل، انعطاف پذیری عملکردی و سرزندگی است و مهم ترین معیارهای گونه شناسی در ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی شامل شکل، مساحت، موقعیت، راستا، عمده فروشی و خرده فروشی، نوع فعالیت و پوشش گیاهی هستند. در بازار تاریخی تبریز طیف متنوعی از سراها از لحاظ کالبدی و اقتصادی به عنوان حیاط های اختصاصی و عمومی برای فعالیت های گوناگون تجاری، تولیدی، انباری، برگزاری رویدادهایی با مناظر گوناگون از گذشته تاکنون مورد استفاده بوده اند.

    کلیدواژگان: حیاط مرکزی، سرا، بازار تاریخی تبریز، کهن الگو، گونه شناسی
  • سعید ستارنژاد*، سیاوش عبدالهی صفحات 206-215

    سنگ نگاره ها به عنوان یکی از کهن ترین هنرهای باقی مانده از انسان در طول تاریخ است. در مناطق مختلف ایران، تاکنون شماری نقوش صخره ای شناسایی و معرفی شده که تعدادی از این آثار در پهنه جغرافیایی شمال غرب ایران قرار دارد. تاکنون در این منطقه، سنگ نگارهای مختلفی شناسایی و معرفی شده که در این میان سهم شهرستان مشکین شهر بسیار چشم گیر است. در این شهرستان تاکنون 9 محوطه دارای سنگ نگاره شناسایی، مستندنگاری و معرفی شده است. نگارندگان در سال 1395 ضمن بررسی میدانی از محوطه خانم علیلو از توابع مشکین شهر، 300 سنگ نگاره در صحنه های مختلف را شناسایی، بررسی و مستندنگاری کردند. در پژوهش حاضر، نگارندگان به روش میدانی و کتابخانه ای که اساس آن مطالعات توصیفی - تطبیقی است، به دنبال پاسخ به پرسش های زیر بودند که 1. سنگ نگاره های خانم علیلو از نظر نقش مایه، به چند گونه قابل تقسیم هستند؟ 2. این نگاره ها براساس گاه نگاری نسبی متعلق به چه دوره هایی است؟ در پاسخ به پرسش های فوق، نگاره ها به 3 دسته کلی نقش مایه انسانی، حیوانی و علایم و نشانه تقسیم می شوند؛ همچنین براساس گاه نگاری نسبی این نگاره ها در حدفاصل هزاره اول ق. م تا دوران اشکانی و اوایل اسلام ایجاد شده اند. نتایج این پژوهش می تواند در تکمیل اطلاعات سنگ نگاره های حوزه شمال غرب ایران، به خصوص شهرستان مشکین شهر مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سنگ نگاره، خانم علیلو، کوچ روی، گونه شناسی، نقش مایه
  • علیرضا قلی نژاد پیربازاری*، داوید کرتمنجیان صفحات 216-239

    شهر شیراز از پیشینه تاریخی غنی ای برخوردار است و در طول تاریخی همواره به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای فلات مرکزی ایران به شمار رفته است. همچنین این شهر به دلیل قرارگیری در مجاورت دشت مرودشت یکی از زیستگاه های مهم ایران در دوران هخامنشیان و ساسانیان به شمار می رفت و در دوره پس از اسلام نیز یکی از شهرهای مهم ایران محسوب می شد. این نقش و جایگاه بعد از حمله مغول ویژگی ممتازی به خود گرفت و شیراز به عنوان قطب فرهنگ و ادب ایران محسوب می شد. اهمیت سیاسی این شهر در دوره های مختلفی که به عنوان پایتخت مدنظر بود و قرارگیری آن در مرز شمالی دشت شوش، آن را تبدیل به دروازه جنوب به شمال ایران کرده است. این اهمیت و جایگاه و تاثیر آن بر ویژگی های شکلی این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در فقدان مستندات قابل اتکا از شکل شهر در دوره های تاریخی، به ویژه تا طلوع حکومت صفویه، نیاز به بازنمایی تصویری روشن از سیر تحولات کالبدی این شهر بیش از پیش احساس می شود. در این مقاله با توجه به موضوعیت تاریخی آن، جمع آوری داده ها به روش توصیفی با رویکرد تاریخی- اسنادی و با بهره گیری از متون و منابع انجام شد. همچنین تحلیل داده ها و نتایج حاصل از مطالعات به روش تحلیلی- تطبیقی بود. درنهایت می توان تغییرات معماری بناها و فضاهای شهری شیراز در دوره های پیش از اسلام و بعد از اسلام تا ظهور حکومت صفویه و بعد از آن تا دوره زندیه و قاجاریه را تقسیم بندی کرد و به کمک نقشه های ارایه شده ویژگی های معماری بناها و فضاهای شهری شیراز را هر دوره به نمایش گذاشت.

    کلیدواژگان: شیراز، شهر تاریخی، صفویه، زند، قاجار
  • علی سجادی* صفحات 240-257

    تعداد زیادی بنای آرامگاهی در استان لرستان وجود دارد که به واسطه ویژگی های ملی و منطقه ای، بخشی از گنجینه هنر معماری اسلامی ایران به شمار می روند، مقبره «شین شا» در زمره یکی از این آرامگاه ها به شمار می رود که کالبد آن، بنایی ساده و یکپارچه می نماید اما درعین حال، وکاوی بنا و ساختار آن گویای تغییر و تحولات ساختاری و دربردارنده دوره های چندگانه ساخت می باشد که تاکنون، مورد کنکاش قرار نگرفته و همین امر ضرورت بررسی و مطالعه آن را مطرح می سازد. در نوشتار حاضر سعی شده است به سوالاتی نظیر: بنای اولیه متعلق به چه دوره ای بوده و در چه زمان هایی مورد مرمت و یا بازسازی قرارگرفته است؟ چه تغییر و تحولاتی در ساختار معماری بنا به وقوع پیوسته است؟ پاسخ داده شود. هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و شناخت دوره های ساخت و تغییر و تحولات معماری و مزار شناسی صاحب آرامگاه است. نگارش این مقاله بر پایه پژوهشی میدانی انجام گرفته و تلاش شده است تا با روش توصیفی، تحلیلی به بازشناسی عناصر کالبدی و تحولات معماری و دوره های زمانی آن پرداخته شود. برآیند مطالعات نشان دهنده آن است که مقبره در دوره ایلخانان احداث شده و در دوره ی صفویه، گنبد آن بازسازی و ایوان ورودی به آن الحاق شده است و بنا بر اشارات تاریخی و شواهد زبانشناسی احتمالا مدفن سرسلسله اتابکان لر کوچک به نام شجاع الدین خورشید بوده است.

    کلیدواژگان: آرامگاه شینه شاه، مقبره، معماری، خرم آباد
|
  • Farimah Houshyar*, Dariush Heydari, Saeid Hemmat Zadeh Pages 130-155

    Iranian architecture is full of innovations and initiatives that have evolved over time and have succeeded in erecting sustainable buildings with a logic of static and balanced forces. It has succeeded in erecting stable structures with a static logic and balance of forces. The use of local materials along with the use of various methods and techniques of structures, has paved the way for Iranian architects to create unique and sustainable spaces.one of the most important tasks of architects and restorers is to review and analyze these methods. Undoubtedly, in order to enter the category of recognizing, preserving and restoring architectural heritage, it is necessary to first look at this great heritage with a scientific approach and then make a detailed analysis of the structure of the building.One of these techniques is weight lightening. This is achieved by using the geometry, proportions, experience and ingenuity of the architect. weight lightening in historical buildings was performed in different ways. In addition to reducing the weight of the building, it balances the forces on the load-bearing components, especially the arch, and provides more stability to the building. This study seeks to answer the questions of how weight lightening in historical buildings was carried out and in what ways, what role was played in the balance of forces in the building, and how it has been able to increase the useful life and make the building resistant to natural disasters. To find the answer, the present article is designed with the aim of examining, and recognizing, the method of stylistic benefits in traditional buildings, and then examines the various, weight lightening methods in terms of the form and manner of power transmission and impact on the building And manner of power transmission and impact on the building The method of qualitative research is based on descriptive, comparative, field studies and research of traditional masters. Finally, by using modeling by AutoCAD and TriDimax software and comparing different styles of styling, the article, has tried to present a typology of styling in traditional structural elements. Finally, various, weight-lightening methods, are identified in traditional buildings and it is understood that weight lightening leads to greater stability by reducing the weight of the structure and solving the thrust problems. It should be noted that this study does not include domes, domed arches and all-wood structures that are common in the Caspian climate of Iran.

    Keywords: Weight lightening, Gheyd, Konoo, Historical Buildings
  • Shahin Garakani Dashteh*, Mohammad Mortezayi Pages 156-177

    The Karakorum was the capital of the Mongol dynasty during the 13th century. In addition to Mongolia, the territory included China, Iran, Russia, and Eastern Europe. During these years, the city was the destination of many artisans, merchants, and scientists from all over the vast territory, who traveled to Mongolia to serve at the court of the Great Khan. Until recent years, much of the information about this ancient capital was limited to written sources provided by Chinese, Iranian, and European historians and globe trotters. With the expansion of archeological excavations in the area over the last two decades, many hidden corners of this historic site became available. Analyzing this information and matching it with historical documents can both answer any questions about the way of life of the Mongol rulers at the beginning of their reign, and can reveal the cultural interactions between these nomadic rulers and the subjugated nations. This article examines the latest information from archaeological excavations and their relevance to the surviving historical citations explains the main features of the first capital of nomadic rulers and examines the effects of their nomadic behavior on the settlement and design of the city. The data of this article have been collected by library methods and the obtained findings and the research has been done by the comparative-analytical method. The results of this study showed that the Karakorum is a pre-designed city with a specific geometric shape and has been built mostly for the settlement of people from dependent nations such as craftsmen, merchants, and court secretaries. The great Mongol Khan was content with staying only for a very short period in the suburbs, and to adhere to the nomadic way of life, he moved periodically from one settlement to another.

    Keywords: Karakorum, Mongol empire, Nomadic government
  • Asghar Molaei*, Mahsa Sabermand Pages 178-205

    Iranian Bazaar is an ancient space pattern that has a special importance in different civilizations, especially among Iranians. Urban Caravansaries are the space for the exchange of commercial goods and the need for a safe place to stay for traders and passengers, mainly in the vicinity of Bazaars for Caravans and people. The central courtyard is a fundamental pattern in Iranian architecture that has been in different forms in various periods and regions of Iran. This archetype, with its basic characteristics such as centrality, unity and plurality, vitality, provides a suitable space for the functions required. The Iranian Bazaar’ Serai has been a place for the presence of caravans, supply and exchange of goods. These spaces have a variety of functions that require different aspects of recognition in the contemporary era. Therefore, the aim of this paper is definition the Serai as a fundamental pattern in Iranian architecture, especially in the structure of the Iranian Bazaars, with emphasis on Tabriz's historical bazaar Serai. The research has a qualitative-quantitative approach, and was conducted using analytical, typological and logical reasoning research methods, field survey, typological and documentary study techniques. The research results showed that the basic characteristics of the Bazaars include centrality, cohesion and unity, square or rectangular geometry, functional flexibility, vitality, and the most important typological criteria in physical, economic, social cultural and environmental dimensions. Also, the typological criteria are shape, area, location, wholesaler and retailer, type of activity and vegetation. In the Tabriz historical Bazaar, a variety of physical and economic types have been used as public and specialty yards for various commercial, manufacturing, warehousing, and landscaping events from the past.

    Keywords: Central yard, Serai, Historical Bazaar of Tabriz, Archetype, Typology
  • Saeid Sttarnezhad*, Siavash Abdollahi Pages 206-215

    Lithography is one of the oldest surviving human arts in history. In different parts of Iran, a number of rock designs have been identified and introduced so far, some of which are located in the geographical area of northwestern Iran. So far, various Petroglyphs have been identified and introduced in this area; in the meantime, the share of Meshkinshahr city is very significant. In this city, the number of areas with Petroglyphs has been identified, documented and introduced so far. In 2016, the authors identified, examined and documented a number of Petroglyphs while conducting a field study of Ms. Alilou’s site in Meshkinshahr identifying, reviewing and documenting about 300 Petroglyphs. In the present study, the authors use a field and library method based on descriptive-comparative studies looking for answers to the following questions. 1- How many types of Khanim Alilou’s Petroglyphs can be divided into themes? 2- Based on relative chronology, to what periods do these paintings belong? In answer to the above questions, the drawings are divided into 3 general categories of human, animal and geometric motifs; also, based on the relative chronology of these paintings, between the first millennium BC. They were created until the Parthian period and the beginning of Islam. The results of this study can be used to complete the lithographic information of the northwestern part of Iran, especially the city of Meshkinshahr.

    Keywords: Petroglyph, Khanim Alilou, Nomads, Typology, Theme
  • Alireza Gholinejad Pirbazari*, David Kurtmanjian Pages 216-239

    Shiraz is rich in history and has always been regarded as one of the most important cities in the central plateau of Iran. Also, it is one of the most important habitats of Iran during the Achaemenid and Sassanid eras, due to its proximity to Marvdasht plain and was also considered as one of the most important cities of Iran in the post-Islamic period. This role took distinctive features after the Mongol invasion and Shiraz was regarded as a hub for Iranian culture and literature. Further, the impact of the morphological features of the city is of particular importance. As there is a lack of reliable documents for the form of the city in historic periods, especially until the beginning of Safavid, it is necessary to create a clear picture of the evolution of the physical representation of the city. In the present study, with respect to its historical subject, the related data were collected by descriptive method based on historical- documentary approach. Data were analyzed based on comparative method. Finally, the changes in architecture and urban spaces in Shiraz were divided into pre-Islamic and post-Islamic period until the advent of the Safavid and the architectural features of the buildings and urban spaces in each period were described based on the presented maps.

    Keywords: Shiraz, Historic city, Safavid, Zand, Qajar
  • Ali Sajadi* Pages 240-257

    There are many tombs in Lorestan province that are part of the treasure trove of Islamic architecture in Iran due to their national and regional characteristics. Shine Shah Mausoleum is one of these tombs.
    The general view shows a typical, unassuming building, however, this building is a normal and integrated building, but at the same time, the analysis of the building and its structure indicates structural changes and developments and includes multiple periods of construction, which has not been explored so far and this raises the need to study it. In this regard, the present article has tried to answer these questions: To what period did the original building belong and at what times was it restored or rebuilt?
    The purpose of this research is to study the periods of construction and the architectural modifications made to it. This was done based on architectural elements and structure on the tomb’s architecture.
    The purpose of this article is to study and recognize the periods of construction, architectural changes and identification of the owner of the tomb.
    The writing of this article is based on practical research. In addition, its comparison to other similar examples has been attempted through descriptive-analytical method.
     The results of this study indicate that the tomb building was constructed during the Ilkhanid period and in the Safavid period, its dome was rebuilt and the entrance porch was added to it, and is probably the Tome of Shujauddin Khorshid, the leader At Abakan Lur Kochak (1184).

    Keywords: Ilkhanid period, Tomb, Khorramabad